• بعد از انقلاب مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر تولیدات موسیقایی افزایش پیدا کرد اما بعد از دهه شصت اتفاقاتی افتاد و امروز به نوعی ما شاهد “قحطی ملودی” هستیم.»

    این جمله‌ها از یک کارشناس موسیقی است درباره‌ی چرایی گسترش بازخوانی آثار موسیقایی قدیمی.

    شنیدن ترانه‌های خاطره‌انگیز قدیمی با صدای خوانندگان جدید چیز تازه‌ای به حساب نمی‌آید و تقریبا می‌توان گفت، تقریبا بیشتر خواننده‌های امروزی گریزی به آثار قدیمی زده‌اند که گاهی با استقبال مخاطبان روبه‌رو شدند و گاهی هم انتقادهایی به آن‌ها شده است.

    یک نمونه نزدیک این قبیل بازخوانی‌ها که از اوایل دهه‌ی هشتاد گسترش یافت، به خواندن ترانه «سوغاتی» با شعری از اردلان سرفراز توسط رضا صادقی و علی لهراسبی بازمی‌گردد که به شکایت این ترانه‌سرا از این دو خواننده منجر شد.

    بازخوانی یک اثر خاطره‌انگیز در نفس خود، موضوع بدی نیست اما باید دید چرا این‌کار تا این اندازه درایران باب شده است؛ در پاسخ به این پرسش، دو فرضیه پیش رویمان قرار می‌گیرد.

     اول اینکه به دلیل ایجاد نوستالژی در مخاطبان، آثار قدیمی بازخوانی می شود یا در حالت دوم اینکه  به دلیل خلق نشدن اثری که بتواند در اذهان عمومی جا خوش کند، خواننده‌ها دست به چنین کاری می‌زنند.

    رضا مهدوی ـ کارشناس و منتقد حوزه موسیقی ـ در این زمینه به ایسنا می‌گوید: بعد از انقلاب مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر تولیدات موسیقایی افزایش پیدا کرد، دانش بالا رفت و مراکز آموزش موسیقی زیاد شد و مردم به فراگیری موسیقی در سطوح مختلف روی آوردند. حتی خانم‌ها هم به این حوزه وارد شدند و سازهایی را نواختند که پیش از این نمی‌نواختند؛ اما بعد از دهه شصت اتفاقاتی افتاد و امروز ما به نوعی شاهد «قحطی ملودی» هستیم.

    او ادامه می‌دهد: اما این دانش بیشتر تکنیکی است تا محتوایی؛ یعنی اینکه هر روز آثار با کیفیت‌های عالی تولید می‌شود اما به دل نمی‌نشیند. چه در صدا و سیما، چه در بخش خصوصی یا جشنواره‌های دولتی وقتی یک ملودی را می‌شنویمT  نمی‌توانیم همزمان با آن سوت بزنیم یا آن را در حافظه‌مان نگه داریم و بیرون از سالن کنسرت دنبالش کنیم.

    مهدوی با اشاره به نوازندگان خیابانی که جلوی درب سالن‌های کنسرت، می‌نوازند، اضافه می‌کند: برعکس وقتی از تالار  بیرون می‌آیی، این نوازنده‌های خیابانی هستند که با آهنگ های قدیمی و خاطره‌انگیز گوش را نوازش می‌دهند و مردم با رغبت هرچه را در جیبشان است به آن‌ها تقدیم می‌کنند و فکر می‌کنند کاش نوازندگان خیابانی در تالار اجرا می‌کردند؛  زیرا آن‌ها را روان و مردمی می‌دانند.

    این نوازنده سنتور بیان می‌کند: موسیقی‌ای که امروز تولید می‌شود تکنیکال، برای به رخ کشیدن دانش و عاری از هرگونه ملودی است. این موضوع باعث می‌شود این موسیقی‌ها «مردمی» نباشد؛ در اینجا «مردمی» به معنای پاپ نیست؛ بلکه موسیقی مردمی معادل «همه‌پسند» یا به قول استاد صالح‌اعلا «مردم‌وار» است؛ مانند آنچه بنان می‌خواند.

    او تاکید می‌کند: آهنگسازهایی مانند همایون خرم، علی تجویدی و مرتضی محجوبی ملودی‌هایی را آفریدند که ماندگار شد؛ جوان‌های امروز هم از آنجایی که می‌بینند موسیقیشان با وجود داشتن علم و سواد، کاربردی برای مردم ندارد و مورد استقبال نیست، آثار قدیمی را کاور یا بازآفرینی می‌کنند.

    مهدوی در ادامه می‌گوید: این موضوع تا جایی پیش می‌رود که خواننده‌های معروف نسل جوان ما بعد از دو یا سه آلبوم به سراغ خواندن آثار قدیمی می‌روند تا خودشان را تثبیت کنند. اگر ما این کارها را از آن‌ها بگیریم بی‌رحمانه ِمی‌توان گفت از خود چیزی برای عرضه ندارند؛ آن‌ها وقتی این کارها را می‌خوانند،  ثابت می‌کنند نیازمند گذشته هستند تا جا پای صدای خوانندگان قدیمی که بسیار مردمی بودند بگذارند، اما مانند آن‌ها نمی‌شوند. متاسفانه برخی از موزیسین‌ها تصور می‌کنند ایران سرزمین شعر است در صورتیکه شعر هم نوعی دیگر از بیان موسیقی است و اتفاقا همیشه موسیقی به کمک شعر آمده است و اینجاست که می‌گوییم اگر ملودی روان و پویا باشد اشعار و ترانه‌ها نیز بر جان و دل می‌نشینند.

    این کارشناس موسیقی اظهار می‌کند: همه این‌ها برمی‌گردد به بخشی از فضای اجتماعی و امنیت شغلی هنرمندان و این‌که نهادها و سازمان‌ها برنامه و سیاست‌گذاری برای رشد موسیقی کشور ندارند. جشنواره‌های ما جشنواره‌های «باری به هر جهت» است و برای آن‌ها برنامه‌ریزی و ریل‌گذاری وجود ندارد و یا اگر هم هست نخ‌نما و پوسیده است. اینگونه یک اثر شاخص از رویدادها بیرون نمی‌آید تا برای سیاست‌گذاری‌های سال بعد موسیقی، تبدیل به منبع شود.

    او بیان می‌کند: در جشنواره موسیقی جوان که خیلی پرطمطراق است و می‌گویند استاتید بزرگ موسیقی آن را داوری می‌کنند به این فکر نمی‌کنند که از آن ملودی بیرون بکشند. به طور کلی متولیان امر چه دولتی و چه خصوصی و حتی خود موسیقیدانان سعی ندارند در جامعه ایجاد نیاز بکنند. البته بیشتر در قشر موزیسین‌های کلاسیک مغرب‌زمین و کلاسیک ایرانی اینگونه است. در سال‌های پیش از انقلاب آزمون موسیقی «باربد» برگزار می‌شد، به واسطه شخصیت‌های برجسته موسیقایی که درآن حضور داشتند، خیلی معتبر بود؛ تا جایی که نوازندگان و خوانندگانی که معرفی می‌شدند از درجه اعتبار بالایی در جامعه برخوردار بودند مانند درجه‌های هنری که بعد از انقلاب به برخی هنرمندان داده می‌شود.

    مهدوی با اعتقاد به اینکه در کنار تولید، الگوسازی نیز باید انجام شود، اضافه می‌کند: این الگوها در حال حاضر از بین رفته و خود جوان‌ها نمی‌توانند الگوسازی کنند بنابراین مجبور می‌شوند به آثار قدیمی رجوع کنند.

    او اظهار می‌کند: موسیقی‌ای فیلمی که آن زمان تولید می‌شد به دلیل اینکه ملودی محور بود، با فیلم نیز عجین می‌شد؛ «سلطان قلب‌ها» یک‌شبه به جهان راه پیدا کرد و همچنان در محافل رسمی و غیر رسمی مردم درخواست نواختن و خواندن آن را دارند. مانند واروژان یا اسفندیار منفردزاده که آثار خوبی را در این زمینه داشتند.

    این نوازنده درباره ماندگاری آثار قدیمی می‌گوید: این، به دلیل ماهیت وجودی در این آثار بوده است؛ هنرمندان به معنای واقعی برخاسته از بطن مردم کوچه و بازار بودند و با آن‌ها زندگی می‌کردند. ترانه‌سرا، خواننده و آهنگساز با یکدیگر عجین بودند در دوره گل‌ها مرحوم (داود) پیرنیا کار بزرگی کرد و باید از او به عنوان سیاستمدار بزرگ رادیو و موسیقی ایران یاد کرد.

    او اضافه می‌کند: همه امروز می‌گویند کاش ارکستر ملی جا پای «ارکستر گل‌ها» بگذارد. گاهی مطرح می‌شود که قصد متولیان امر ادامه این راه را ندارند چرا که توانایی چنین کاری را ندارند؛ زیرا رپرتوار و نحوه کار ارکستر گل‌ها خط مشی و مفهومی را دنبال می‌کرد.

    این مدرس دانشگاه در ادامه اظهار می‌کند: آثار تولیدی امروز فاقد خط مشی و روند ملودی است، در حالیکه پر از المان‌ها و فرمول‌های موسیقایی است که مردم آن‌ها را دوست ندارند و فقط به درد کلاس‌ها و دانشکده‌ها می‌خورند. این تازه وضع افرادی است که در حوزه موسیقی ایرانی تحصیل کردند! آن‌هایی که موسیقی کلاسیک تحصیل کردند و به خارج می‌روند و برمی‌گردند، کارشان اصلا در آموزشگاه‌ها کاربرد ندارند و چه بسا ذهن جوانان ایرانی را از موسیقی معیار ایرانی به سمت موسیقی فرنگی می‌کشاند.

    این کارشناس موسیقی با بیان اینکه موسیقی‌های مدرن و شبه‌مدرن امروز کاربردی نیستند، ادامه می‌دهد: جامعه امروز ایران که از نظر اقتصادی خیلی خسته شده، دنبال موسیقی‌ای است که در زندگیش کاربرد داشته باشد. به نظر من نهادهای سیاست‌گذار و بخش‌های ممیزی به جای سختگیری‌های بی‌مورد باید اتاق فکری تشکیل داده و از خرد جمعی طیف‌های مختلف بهره‌برداری کنند تا بتوانند موسیقی کاربردی را در جامعه اشاعه بدهند.

    او اضافه می‌کند: همانگونه که در قبل از انقلاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از جوانان نخبه موسیقی کشور بهره‌برداری درست در جهت توسعه موسیقی سالم سرمایه‌گذاری می‌کرد که خود من نیز سال‌ها در حوزه هنری همین مشی را الگو قرار دادم.

    مهدوی تاکید می‌کند: البته این به این معنا نیست که آهنگ های قدیمی بازخوانی نشود، اما ما می‌توانیم در این دوره نقطه عطفی ایجاد کنیم تا نسل‌های بعدی کار ما را تکرار کنند.

    او درباره نوستالژی در آثار بازخوانی شده اظهار می کند: «گذشته‌گرایی» یا نوستالژی در همه جوامع بوده و خواهد بود اما چرا در دهه ۹۰ کارهای دهه شصت مانند «اندک اندک» یا «بیداد» در کنار آثار پیش از انقلاب تکرار نمی‌شود؟ در اوایل دهه ۷۰ آلبوم «نیلوفرانه» به بازار آمد؛ دانلود آهنگ قدیمی علیرضا افتخاری خواننده و عباس خوشدل آهنگساز این آلبوم بودند. پیش از انقلاب این قطعات توسط خواننده‌های دیگری با همین تنظیم خوانده شده بود؛ برای مردم «گذشته‌گرایی» شد اما صدای مخملی آقای افتخاری باعث شد مردم اقبال بیشتری نشان بدهد و الگو سازی شود. البته این اثر در دهه ۶۰ و بعد از جنگ به بازار آمد؛ شاید اگر امروز منتشر می‌شد، اقبال گذشته را نداشت؛ شرایط زمانی خیلی مهم است.

    این نوازنده در ادامه می‌گوید: حس نوستالژی همیشه با انسان است اما بازآفرینی آثار گذشته توسط خواننده‌های امروز،  به دلیل این موضوع نیست. در واقع اثری خلق نمی‌شود که در دل مردم بنشیند. آرشیو صدا و سیما بیش از چند هزار ساعت اثر دارد که شاید تهیه‌کننده‌ها یکبار هم رغبت به پخش برخی از آن‌ها ندارند، اما برای تولید و نگهداریشان میلیاردی هزینه می‌شود.

    مهدوی درباره ترانه‌هایی که امروز مورد استفاده قرار می‌گیرند بیان می‌کند: ما الان ترانه‌سراهای جوان خوبی داریم؛ پیش از انقلاب نیز شخصیت‌هایی مانند بیژن ترقی، معینی کرمانشاهی یا نواب صفا و… را داشتیم. پس از انقلاب ترانه به نوعی ممنوعیت پیدا کرد؛ به عنوان مثال در شعر از ضمیر اول شخص نمی‌توانستند استفاده کنند. بعد از دهه ۸۰ فضا  باز و بازتر شد. متاسفانه این فضای باز کم کم به جایی رسید که ترانه‌ها از نظر وزنی مشکل ندارند و اصول شعری رعایت می‌شود اما در محتوا اشکال دارند.

    او اظهار می‌کند: یکی از دلایل اینکه ترانه‌های امروزی به دل نمی‌نشیند برای این است که اهنگ قوی ندارند؛ اگر یک ترانه با موسیقی و خواننده خوب همراه شود مردم نیز از کتاب و ترانه‌های آن ترانه‌سرا استقبال می‌کنند

    مهدوی همچنین با اعتقاد به اینکه «ممیزی موسیقی باید محترمانه کنار بکشد»، اظهار می‌کند: هرچند که در زمینه موسیقی می‌گویند ما کارشناسی می‌کنیم اما ممیزی انجام می‌شود. در زمینه شعر هم ممیزی باید با نگاه اصلاح‌گرایانه وجود داشته باشد. یعنی ساختار نظام‌مند شعر فارسی رعایت شود و فضای بازی برای اشعار سپید و ترانه‌ها ایجاد شود . از طرفی ضمن رایت چارچوب، اثر شعارگونه نباشد. یادم نمی‌رود مرحوم افشین یدالهی شکوه‌ها داشت از رد شدن اشعارش در این‌گونه ممیزی‌های ناروا.

    او اضافه می‌کند: صدا و سیما نیز باید سختگیری‌هایش را کم کند یا از بین ببرد وگرنه مخاطب خود را از دست می‌دهد. این‌گونه تولید موسیقایی در صدا و سیما مناسبتی و شعار زده می‌ماند و همچنان حیف و میل سرمایه می‌شوند و آثار خوب را بی‌رحمانه به دلایل واهی رد می‌کنند. شوراهای صدا و سیما نباید مانع ورود پدیده‌ها و شخصیت‌های برجسته موسیقی شوند.

    منبع : ایسنا


    votre commentaire
  • به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بر اساس محاسبات کارشناسان مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، سال ۱۳۹۷ هجری شمسی ساعت ۱۹:۴۵:۲۸ روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۶، مقارن با ۲ رجب المرجب ۱۴۳۹ هجری قمری و ۲۰ مارس ۲۰۱۸ میلادی تحویل می‌شود.

    در سال آینده دو رویداد نجومی مهم در پهنه ایران قابل‌مشاهده خواهد بود. یکی ماه‌گرفتگی کلی که گرفت کلی رأس نیمه‌شب جمعه ۵ مرداد آغاز می‌شود و ساعت ۱:۴۳ بامداد شنبه ۶ مرداد به پایان می‌رسد. دومی، ماه‌گرفتگی کلی دوشنبه ۱ بهمن است که ساکنان نواحی غربی ایران می‌توانند بخش‌هایی از گرفت جزئی را هنگام طلوع خورشید و غروب ماه، ببینند.

    روزهای تعطیل سال 97

    سال ۱۳۹۷ دارای ۵۲ روز جمعه است و در طول سال، ۲۵ روز دیگر هفته تعطیل رسمی است. برخی از مناسبت‌های تعطیل رسمی با روز جمعه مقارن شده‌اند و برخی دیگر در آخر هفته یا اول هفته واقع شده‌اند. ماه‌های فروردین با ۷ روز، خرداد با ۴ روز و آبان و شهریور با ۳ روز تعطیل (غیر از جمعه)، دارای بیشترین روزهای تعطیل هستند. ماه‌های مهر و دی هم جز روزهای جمعه، تعطیلی دیگری ندارند.

    سال 97 کی تحویل می‌شود و چند روز تعطیلی دارد؟+دانلود تقویم

    جدول زیر، توالی این تعطیلی‌ها را نشان می‌دهد:

    سال ۹۷ کی تحویل می‌شود و چند تعطیلی دارد؟

    سال ۹۷ کی تحویل می‌شود و چند تعطیلی دارد؟

    سال ۹۷ کی تحویل می‌شود و چند تعطیلی دارد؟

    سال ۹۷ کی تحویل می‌شود و چند تعطیلی دارد؟

    با احتساب ۲۵ روز تعطیل رسمی در طول هفته، تعداد روزهای تعطیل سال به ۷۷ روز می‌رسد؛ اما با بررسی توالی روزهای تعطیل سال می‌توان متوجه شد که ۵ مورد از این تعطیلی‌ها، تنها یک روز با آخر هفته فاصله دارد و ممکن است شرایط «بین التعطیلین» در مورد آن‌ها صدق کند. این موارد عبارتند از:

    پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت: بین تعطیلی‌های چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت و جمعه ۱۴ اردیبهشت
    پنج‌شنبه ۱۷ خرداد: بین تعطیلی‌های دوشنبه ۱۴، سه‌شنبه ۱۵، چهارشنبه ۱۶ خرداد و جمعه ۱۸ خرداد
    پنج‌شنبه ۱ شهریور: بین تعطیلی‌های چهارشنبه ۳۱ مرداد و جمعه ۲ شهریور
    شنبه ۳ آذر: بین تعطیلی‌های جمعه ۲ آذر و یک‌شنبه ۴ آذر
    یک‌شنبه ۲۱ بهمن: بین تعطیلی‌های جمعه ۱۹ بهمن، شنبه ۲۰ بهمن و دوشنبه ۲۲ بهمن

    سال 97 کی تحویل می‌شود و چند روز تعطیلی دارد؟+دانلود تقویم

    در شرایطی که بسیاری از کارشناسان نسبت به تعداد زیاد تعطیلی‌های رسمی هشدار می‌دهند و کاهش آن‌ها را به نفع پیشرفت کشور می‌دانند، تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که روزهای ۱۷ خرداد و ۲۱ بهمن از پتانسیل بیشتری برای تعطیل شدن نسبت به دیگر نامزدهای بین‌التعطیلی برخوردارند؛ بنابراین دور از ذهن نیست که با اعلام تعطیلی این روزها، تعداد روزهای تعطیل سال ۱۳۹۷ به ۷۹ برسد و سیل تحلیل‌ها در مورد ویژگی‌های عجیب ارقام سال «۱۳۹۷» در شبکه‌های اجتماعی به راه بیفتد!

    برای دانلود تقویم سال 97 اینجا را کلیک کنید

    همچنین شما دوستای عزیزم میتونید آهنگهایی را که در سال 97 پخش میشن رو توی این صفحه پایین دنبال کنید و اینجوری میتونید همیشه از بروزترین ها در عرصه آهنگ جدید باشید و خیلی سریع از انتشار آهنگ جدید مطلع شوید برای رفتن به صفحه آهنگ سال 97 بر روی دانلود آهنگ جدید 97 در قسمت پایین کلیک کنید با تشکر

    دانلود آهنگ جدید 97

     


    votre commentaire
  • امروز آهنگهای جذاب بسیار ویژه و پرطرفداری رو برای شما آماده کردیم

     

    ترانه های شاد کودکانه و گلچین آهنگ تولدت مبارک

     

    ترانه های شاد کودکانه شامل شش آهنگ مخصوص کودکان هست که تاثیر خیلی خوبی رو در ذهن کودکان ایجاد میکند و همچنین باعت میشود کودکان مدت زیادی رو با این ترانه های شاد کودکانه سرگرم باشند این پکیج به درخواست کاربران هلن موزیک تهیه شده است تا کودکان شما ذهنی آرام و پر انرژی و شادی رو با ترانه های شاد کودکانه تجربه کنند

     

    برای دانلود آهنگ بر روی ترانه های شاد کودکانه کلیک کنید

     

    افراد زیادی از ما درخواست داشتند که آهنگ تولدت مبارک رو در سایت قرار بدیم و ماهم به درخواست دوستان آهنگهای مخصوص جشن تولد رو برای شما عزیزان آماده کردیم صفحه آهنگ تولدت مبارک شامل پنج آهنگ فوق العاده مخصوص بزرگسالان و کودکان میباشید و درواقع جز بهترین آهنگ های تولدت مبارک میباشند که به همراه متن آهنگها و همچنین عکس نوشته های مرتبط با تولدت مبارک در سایت قرار داده شدند امیدوارم که همیشه شاد و در تمام مراحل زندگیتون خوشبخت باشید

    برای دانلود موزیک بر روی آهنگ تولدت مبارک کلیک کنید


    votre commentaire
  • فرزاد فرخ متولد دهه شصت در شیراز، خواننده است

     

    او نیز یکی از نو ظهورهای خوانندگی شرکت آوازینو حسن اردستانی در کنار خوانندگانی چون حمید هیراد و گروه ماکان بند است، با نوازندگی شروع کرد و از آهنگسازی به خوانندگی رسید

     

    عکس و بیوگرافی فرزاد فرخ خواننده

    خانواده و شیراز

     

    نام اصلی اش فرزاد امید فرخی فرد شیرازی می باشد،که در شیراز بدنیا آمد؛ پدرش اهل شیراز و مادرش آبادنی می باشد و خودش در حال حاضر ساکن تهران می باشد و حدود ده سالی نیز در آبادان زندگی کرده است

     

    شروع فعالیت

     

    فعالیت خود را از سال 1380 با کلاس های گیتار آغاز کرد، بعد از مدتی به سمت پیانو رفت و در نهایت شروع به آهنگسازی و ملودی کرد و آروم آروم به سمت ساخت آهنگ برای خوانندگان همتراز شد

     

    عکس و بیوگرافی فرزاد فرخ خواننده

    دوره ها خارج از کشور

     

    یه تایم خیلی زیادی تحقیقاتم در مورد آهنگسازی و  تنظیم انجام دادم و حتی مدتی خارج از کشور بود تا الان که این آموزش ادامه دارد

     

    عاشق تولید آهنگ

     

    اون موقع کلا ارتباط زیادی با خوانندگی نداشتم، ولی ساختن رو دوست دارم یعنی تولید آهنگ را خیلی دوست دارم، چون ترانه و ملودی رو خیلی کار کردم، خیلی دوست دارم نوشتن رو …

     

    خوانندگی

     

    خیلی کار درست کردم و همیشه میگفتن چرا خودت نمیخونی، وقتی اتود یکاری رو میخوندم میگفتن این اتود از کار اصلی که خواننده میخونه خیلی بهتره، با همین تشویقات بود که دوره های سولفژ صدا را دید و وارد حوزه خوانندگی شد

     

    عکس فرزاد فرخ و حمید هیراد

    عکس فرزاد فرخ و حمید هیراد + بیوگرافی کامل

    شهرت

     

    فرزاد فرخ با همکاری دوست میکس مسترش امیرعلی هدایت زاده در استودیوی شخصی منزل خود در تهران دو تک بنام های هوای تو و لبخندت را در یک کانال تلگرامی منتشر کرد، این کار به شدت گرفت و موجب شهرت وی شد

     

    قرار داد همکاری

     

    فرزاد فرخ همانند حمید هیراد و ماکان بند با قرارداد انحصاری موسیقی وارد شرکت فرهنگی هنری آوازی نو به مدیریت حسن اردستانی شد و زیر نظر تیم این شرکت به فعالیت خود ادامه می دهد

     

    عکس و بیوگرافی فرزاد فرخ خواننده

     

    ازدواج و ترانه نویسی

     

    فرزاد فرخ هنوز ازدواج نکرده و مجرد می باشد، او در مورد شعر کارهاش می گوید این احساسات در قالب ترانه اتفاقاتی نیست که در مورد زندگی من افتاده و صرفا بدلیل استعداد نوشتن خودم در مورد نوشتن است

    منبع

     


    2 commentaires
  • موسیقی ما - لی‌لا رضایی:‌ امین حبیبی از خواننده‌های مطرح سالهای اخیر – و شاید بتوان گفت بدشانس‌ترین آن‌ها – است که به واسطه آلبوم‌ها و آهنگ‌هایش محبوبیت قابل توجهی در میان علاقه مندان به موسیقی کسب کرده است. بی‌شک همه گان ترانه‌ها و آهنگ‌های این خواننده را شنیده‌اند و با آن‌ها خاطره دارند. مخصوصا آهنگ «بی‌قرار» که شاید خیلی از مردم آن را به اسم «نمی‌تونم» بشناسند:  (اون که یه وقتی تنها کسم بود – تنها پناه دل بی‌کسم بود)

    این اواخر نیز تیتراژی که برای فیلم سینمایی «فراموشی» به اسم «جایی نرو» خوانده بود و آهنگ «تولد» که او آن را به عنوان هدیه در روز تولدش به مردم تقدیم کرد مورد توجه قرار گرفت.

    ولی شاید بد‌ترین و از لحاظی بهترین ویژگی این خواننده، دور بودن از حاشیه‌هایی باشد که تقریبا دامنگیر همه افراد مشغول به فعالیت در بازار موزیک پاپ امروز ایران است.

    او آن قدر بی‌حاشیه است که هر کس به خود اجازه می‌دهد از نام و اعتبار وی سوءاستفاده کرده و با نام وی فعالیت‌های مالی کند تا جایی که اخیرا چند نفر به جای این خواننده به برگزاری کنسرت‌های متعدد اقدام کرده‌اند.

    امین حبیبی در خصوص این موضوع به موسیقی ما گفت: اسفندماه سال ۱۳۸۵ آلبوم موسیقی‌ای از من وارد بازار شد که تقریبا همه مردم آن را شنیدند. آلبومی که همزمان با ساخت آن، به دنبال دریافت مجوزش از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودیم. اما متاسفانه با لو رفتن آن از یک استودیو، آن کار فدا شد.

    با لو رفتن آلبوم امین حبیبی، بی‌آنکه نامی از خواننده آن برده شود، همه مردم آهنگ‌ها را شنیدند و هیچ کس حتی متوجه نشد چه کسی خواننده و آهنگساز آن است.

    حبیبی در این رابطه اظهار کرد: از آنجایی که صدای خواننده در آن آلبوم، صدای جدیدی بود، تمام کسانی که در اینترنت مشغول فعالیت بودند به دنبال نام خواننده آن می‌گشتند تا بتوانند آن را در سایتهای خود قرار دهند. دست آخراین آلبوم منسوب به شخصی به نام همایون که اصلا وجود خارجی نداشت به دست مردم رسید و در واقع داستان از همین جا شروع شد.

    بعد از این جریان امین حبیبی ماند و آلبومی که همه جا شنیده شده بود و نامی که هیچ هویت حقیقی و واقعی نداشت.

    دقیقا بعد از لو رفتن این آلبوم بود که امین حبیبی به دنبال ارائه آلبوم‌های دیگرش بود. آلبومی که نهایتا به دست مخاطبان خود رساند و «نوستالژیا» نام گرفت. خود او در این باره می‌گوید: متاسفانه بر خلاف میل باطنی‌ام ناچار شدم در ابتدای تمامی آهنگ‌هایی که اجرا می‌کنم، از نام خودم استفاده کنم تا شاید اتفاق سال گذشته را جبران کنم.

    امین حبیبی با انتشار این آلبوم توانست به موفقیتی مثال زدنی دست یابد و بازهم با استقبال مردم روبرو شود. حالا دیگر اکثر مردم او را می‌شناختند. اما به گفته خودش این باعث نشد آن‌ها متوجه شوند که وی‌‌ همان همایون است که دو سال قبل از وی و آهنگ‌هایش، خاطره داشتند.

    این خواننده ادامه داد: شاید بهترین تعبیر این باشد که شهرت من در واقع به دو نیم تقسیم شد. امین حبیبی و همایونی که هر دو یکی بودند ولی همه از آن بی‌خبر!

     

    وی همچنین ادامه داد: از طرف دیگر برخی‌ها در این فکر بودند که امین حبیبی به تقلید از همایون آلبوم «نوستالژیا» را وارد بازار کرده است و یا همایون نام هنری اوست که این خود مشکلات جدیدی را بوجود آورد. تمام این اتفاقات افتاد تا آنجا که از سال ۸۸ کم کم خبر برگزاری برنامه‌های مختلف توسط او در تهران شنیده شد، برنامه‌هایی که به گفته او حتی روحش هم از آن‌ها خبر نداشت. او می‌گوید جالب بود که من کنسرت برگزار می‌کردم بی‌آنکه خودم مطلع باشم. آن‌ها با پخش کردن صدا و آهنگ‌های من و لب خوانی بر روی آن‌ها به چنین اقدامی دست زده و از این طریق از مردم کلاهبرداری می‌کردند.

    حبیبی پس از شنیدن خبر برگزاری کنسرت توسط امین حبیبیِ قلابی، در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اخبار کنسرت‌های خود را تکذیب کرد ولی هیچ فایده‌ای نداشت. چون این اشخاص کماکان از نام وی برای برگزاری کنسرت‌های پلی بک خود استفاده می‌کردند و همیشه این موضوع بعد از برگزاری به گوش او می‌رسید به طوری که هیچ ردی از آن‌ها باقی نمی‌ماند تا بشود آن‌ها را به مقامات قضایی تحویل داد. حالا این موضوع که آن افراد چگونه مجوز اجرا می‌گرفتند آن هم در حالی که امین حبیبی واقعی با آن همه فعالیت در صدا وسیما تازه بعد از ۶ سال هم اکنون توانسته مجوز آلبومش را بگیرد، بماند.

    تمام این اتفاقات زمانی بود که او قصد داشت در سکوت و آرامش فکری خود به ساخت کار‌هایش بپردازد. اما انگار این آرامش برای او امکان پذیر نبود.

    وی در ادامه صحبت‌های خود افزود: متاسفانه این دوستان دست بردار نبوده و همچنان با سوءاستفاده از نام من اقدام به برگزاری برنامه‌های مختلف در مکان‌های مختلف تهران به صورت پلی بک می‌کردند.

    جالب است که از طریق این برنامه‌ها پولهای کلانی نیز از مردمِ از همه جا بی‌خبرمی گرفتند. از طرفی من هم که سخت درگیر مجوز برای آلبوم جدیدم از اداره ارشاد اسلامی و فعالیت در صدا و سیمای جمهوری اسلامی بودم، از ارائه کلیپ به شبکه‌های ماهواره‌ای و مصاحبه با آن‌ها خودداری می‌کردم. جالب‌تر از آن اینکه کم کم این موضع روشن شد و همه اهالی موسیقی متوجه شدند که همایون یا‌‌ همان امین حبیبی جعلی نه یک نفر، بلکه سه نفر به نام‌های (بهروز – الف، حمید – م، و شخص دیگری که هنوز هویت واقعی‌اش معلوم نیست) هستند.

    بالاخره پس از طی مدت‌ها از اجرای این برنامه‌ها، با تلاش‌های این خواننده و نیز همکاری ماموران انتظامی، وی توانست یکی از این افراد به نام بهروز –الف را در یکی از اجراهایی که در شرق تهران برگزار شد، دستگیر کند. اما این کلاهبردار توانست در روز دادگاه فرار کند. ولی پس از مدتی دوباره با پیگیری‌های فراوان ماموران دوباره دستگیر شد و اکنون تحت پیگرد قانونی قرار دارد. امین حبیبی افزود: در خصوص آن دو نفر دیگر هم مراحل قانونی در دست اقدام است.
    دانلود آهنگ جدید امین حبیبی
    حبیبی گفت: شاید عجیب‌ترین مطلب در این باره این باشد که به تازگی شخص دیگری پیدا شده (ه‌مان شخص سومی که در بالا ذکر شد) که در ‌‌نهایت بی‌شرمی در یکی از برنامه‌های ماهواره‌ای ظاهر شده و جلوی دوربین خود را همایون معرفی کرده و آهنگ‌های امین حبیبی را به نام خود معرفی می‌نماید و یک بیوگرافی دروغین برای خود و آن آهنگ‌ها ساخته است. او در این برنامه کذایی، به عنوان کار‌شناس نیز ایفای نقش می‌کند و چنان وانمود می‌کند که به دنبال کشف استعدادهای جوان و خوش صدا هستند.

    امین حبیبی در ادامه از طریق همین مطلب و از طریق سایت موسیقی ما اعلام کرد که تا به بازار آمدن آلبوم جدیدش و تا اطلاع ثانوی هیچ برنامه‌ای در تهران نداشته و نخواهد داشت.

    در آخر امیدواریم که مقامات قضایی برخوردی قاطع با اینجور افراد داشته باشند تا دیگر شاهد چنین اقداماتی از سوی افراد سود جو که با آبروی هنرمندان کشورمان بازی می‌کنند نباشیم.

    لازم به ذکر است که تمامی اخبار مربوط به این خواننده در سایت شخصی وی به آدرس www. aminhabibi. com به اطلاع علاقه مندان خواهد رسید.

    گفتنی است گزارش تکمیلی این مطلب به زودی در همین سایت منتشر می‌شود.
     
     

     


    votre commentaire